Szczegółowe cele nauczani przedmiotu obejmują:
Zapoznanie ucznia z podstawowymi pojęciami z zakresu podstaw projektowania, takimi jak:
Światło, barwa, materia, przestrzeń, ruch.
Elementarne czynniki komponowania – linia, płaszczyzna i bryła.
Czynniki kreatywne komponowania (konstrukcja, akcent, rytm, struktura, napięcie).
Płaszczyzna i przestrzeń – wzajemne oddziaływanie.
Relacje między obrazem, znakiem, słowem i literą – treścią i formą przekazu wizualnego.
Podstawowe terminy i pojęcia z zakresu typografii i liternictwa.
Podstawowe terminy i pojęcia z zakresu psychofizjologii widzenia.
Podstawowe terminy i pojęcia techniczne z zakresu realizacji cyfrowych projektów statycznych i ruchomych.
Podstawowe terminy i pojęcia techniczne z zakresu publikacji cyfrowych projektów statycznych i ruchomych w różnorodnych środowiskach.
Realizowanie działań projektowych z wykorzystaniem problematyki ww. pojęć.
Realizowanie zadań plastycznych uwzględniających następujące czynniki:
Środki wyrazu na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Kompozycja na płaszczyźnie i w przestrzeni.
Iluzja przestrzeni na płaszczyźnie.
Kompozycje z wykorzystaniem litery, układu literniczego, materiału fotograficznego i elementów graficznych.
Dokumentacja projektowa oraz dokumentacja własnych dokonań twórczych.
Tradycyjne oraz nowoczesne techniki i technologie wykorzystywane w realizacji rozwiązań projektowych.
Przygotowanie projektów do upowszechnienia, z uwzględnieniem środowiska, w którym będą publikowane.
Pozyskiwanie materiałów i publikowanie projektów zgodnie z zasadami prawa autorskiego.
Realizowanie zadań interpretujących naturę.
Podejmowanie zadań inspirowanych wyobraźnią a także przekazem medialnym.
Wyposażenie w umiejętności samodzielnej oceny wartości wizualnych (artystycznych) i estetycznych (jakości technicznej) prac.
Przykłady realizacji programu w Biuletynie Plastyk na stronie CEA: